نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:عکس تظاهرات بختیاری, توسط حسن قاسمی قاسموند |
 
 
 
مطلب زیر را آقای دكتر عزت اله عبدالهی نوروزی، استاديار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ايذه نوشته‌اند:

 



مقدمه:
در پي پخش قسمت هايي از سريال «سرزمين كهن»از شبكه سه كه در بخش هاي از آن ديالوگ هايي نامناسب، تند و زننده و تحريك آميز پخش شد كه در ذهن بيننده تداعي گر توهين به بختياري ها بود. ديالوگ هايي كه بين دو خانواده بختياري و اردكاني در اين سريال صورت مي گيرد- ناخواسته و يا ناآگاهانه توسط نويسندگان سريال – اما در واقع تخريب هويت و توهين به بختياري ها تلقي مي شود و احساسات بختياري ها را جريحه دار نموده است. لذا در همين راستا نكاتي را بيان مي نمايم.

الف: نكاتي پيرامون سريال سرزمين كهن
1- در اين سريال نقش يك خانواده سلطنت طلب، فاسد، نوكيسه و وابسته به سفارت و كنسول انگليس به خانواده بختياري داده شده است كه در مقابل خانواده روشنفكر و وطن پرست اردكاني اقدام به آزار و اذيت و زورگويي مي نمايد.

2- در اين سريال خانواده مقابل(اردكاني) الفاظ ركيك، خارج از نزاكت و تندي به خانواده بختياري نسبت مي دهد و بدتر از اين كه نام خانوادگي بختياري جاي خود را به «بختياري » و « بختياري‌ها» به عنوان يك جمعيت مي دهد.

3- وا‍ژه بختياري به عنوان نام خانوادگي اين خانواده يك عنوان كلي است و در اذهان تداعي كننده قوم بختياري است بنابراين، برداشت مي شود يك تعميم قوميتي است، كه مي خواهد اين خانواده را نماينده فرهنگ و هويت قوم بختياري ها معرفي مي كند.

4- استفاده از عنوان بختياري ها در ديالوگ هاي تند و زننده و تحريك آميز، غير حرفه اي، اختلاف افكنانه و دشمن شادكن مي باشد.

5- تصويري كه اين سريال از بختياري ارائه مي دهد شايد درباره آن خانواده در سريال مدنظر باشد اما چرا بايد رويكرد سريال به گونه اي باشد كه رفتار آن خانواده خاص به كل بختياري ها نسبت داده شود.

6- در مباحث جامعه شناختي اقوام و ايلات ساكن در ايران « نام خانوادگي» فراگير و نشان دهنده ساختار،‌ هويت و وي‍‍ژگي هاي يك قوم هستند و افراد هويت، ريشه و اصالت خود را در نام خانوادگي جستجو مي نمايند،‌ چرا بايد از نام خانوادگي مانند«بختياري» براي يك خانواده كاملاً منفي و زورگو در ديالوگ ها استفاده شود؟

7- معمولاً تصاوير و صحنه هاي مثبت و يا منفي در يك سريال تلويزيوني يا فيلم به صورت ناخواسته در ضمير ناخودآگاه افراد حك مي شوند و مخاطبان و بينندگان نسبت به نقش هاي مثبت و منفي اظهار عشق و علاقه و يا انزجار و تنفر مي نمايند، لذا تخريب هويت قومي بختياري ها در اين سريال گناهي بزرگ و ظلمي مضاعف به 5 تا 6 ميليون بختياري است كه مي بايست فيلم نامه نويس، كارگردان و ساير دست اندركاران سريال سرزمين كهن، پاسخ گوي جريحه دار شدن احساسات آنان باشند.

ب :بهتر است دست اندركاران سريال سرزمين كهن و عوامل اجرائي صداو سيما بدانند كه:

- برخلاف تصويري كه سريال ارائه مي دهد بختياري ها قومي نجيب و ريشه دار هستند كه در پهناي گسترده اي در جنوب غربي ايران و زاگرس مياني سكونت دارند، از جمله اقوام اصيل ايراني كه داراي پيشينه كهن تاريخي و فرهنگي اند و همواره در كنار ساير اقوام ايراني همزيستي مسالمت آميز داشته اند.

- فرهنگ بختياري ها نشأت گرفته از فرهنگ اصيل ايراني، گويش و لهجه آنان نزديك ترين گويش به زبان پارسي ميانه و پهلوي است و از جمله قديمي ترين اقوام آريايي اند كه در فلات ايران ساكن شدند و اولين تمدن هاي ايراني نظير عيلام در منطقه كنوني بختياري شكل گرفته است.

- همواره در كنار ساير اقوام ايراني پاسدار هويت ايراني و مدافع اين مرزوبوم بوده و در اين راه جانفشاني كردند و دغدغه تماميت ارضي ايران را داشته اندو به اين كار خود نيز افتخار نموده اند.

- بختياري ها مردماني شيعه، دين باور و داراي رسومات ارزشي پايدارند كه ارزش هاي ديني در ميان آنان از جايگاه بسيار ارزشمندي برخوردار است. عموميت داشتن مذهب تشيع در بين بختياريها و محبت اهل بيت در بين آنان حكايت از پيوند عميق و ناگسستني بين آنان و تشيع است.

- برخلاف ديالوگ هاي سريال سرزمين كهن، بختياري ها به صفاتي نظير غيرت، سلحشوري، شجاعت و رشادت و ايستادگي در مقابل ظلم و زورگويي معروفند و ايستادگي سرداران بختياري در مقابله با طاغوت و تقديم شهداي فراوان خود بهترين گواه بر اين ادعاست.

- بختياري‌ها در طول تاريخ اثبات نموده اند كه نه تنها هرگز با حكومت هاي فاسد و زورگو همراهي نكرده اند بلكه همواره در مقابله با استبداد وظلم مقاومت كرده اند، حضور غيرقابل انكار آنان در مبارزه با استبداد صغير، انقلاب مشروطه و فتح تهران و همراهي آنان با نادرشاه افشار در بيرون راندن ازبك‌ها و افغان‌ها از ايران، همراهي آنان با انقلاب و حضور در جنگ و تقديم هزاران شهيد در دفاع از اسلام و ايران بيانگر ظلم ستيزي و آزاديخواهي آنان است.

- بختياريها دلاورمردان و شيرزناني هستند كه در پهنه ي طبيعي و دشواري‌هاي سياسي و حوادث مرگبار هميشگي روزگاران مقاومت و پايداري كرده اند و خدنگ وار در بستر تاريخ و زندگي نسلي پس از نسلي زيسته و سرافراز مانده اند. و با اين پيشينه و ويژگي هاي شايسته و سزاوار اين تخريب ها و توهين ها نيستند.

ج: انتظارات
انتظار است مسئولان و دلسوزان جامعه اجازه ندهند با اين قوم سرافراز تاريخ اين گونه برخورد نمايند. هجمه هاي مكرر به حيثيت و هويت بختياري و خطاب نمودن قوم با عزت بختياري با القاب ناپسند شايسته سيماي جمهوري اسلامي نمي باشد.

انتظار است اگر اين تخريب ها و توهين ها ناخواسته و ناآگاهانه صورت گرفته است، نسبت به اصلاح آن در بخش هاي بعدي سريال اقدام شود.

عذرخواهي صداو سيما و دست اندركاران سريال به دليل تخريب هويت قومي بختياري كوچكترين انتظاري است كه مي تواند التيامي بر احساسات جريحه دار شده آنان باشد.

img_0098.jpg

 

 



.: طراح قالب حسن قاسمی :.

کورش بزرگ: گفتار نیک ، کردار نیک ، پندار نیک